السيد الخميني

366

استفتاآت ( پائيز 1380 ) ( فارسى )

بشود به عنوان صرف امور خيريّه حسب الوصيّهء مرحوم » . ضمنا معلوم بوده باشد كه دوازده هزار تومان از قيمت منزل را بعضى از وارثين كه حقّ خودش هست مىخواهد ( كه جمعا با باقيماندهء ثلث كه بايد صرف امور خيريّه شود 32 هزار تومان مىشود ) از مقام اقدس حضرت عالى درخواست داريم حكم الهىاش را بيان فرمائيد . ج - در صورتى كه صغار ورثه نياز داشته باشند جائز است باقيماندهء ثلث بعنوان خيرات به آنها داده شود ، و در هر صورت فروش خانه بدون رضايت ورثه يا ولىّ شرعى آنها جائز نيست . س 4 - شخص متوفّى دبير آموزش و پرورش بوده ( و ورّاث او عبارتند از يك زوجهء دائمى ، مادر و سه دختر بچّه ) وصيّت نموده كه ثلث مالم را خرج ترحيم و هفته و غيره كرده و ما بقى بين ورثه تقسيم شود ، حال كه 3 / 1 به مصرف رسيده إدارهء آموزش و پرورش مبلغ يكصد هزار ريال بابت مخارج ترحيم و هفته و غيره به حساب متوفّى پرداخته است ، آيا اين مبلغ معيّن جزء ما يملك است يا نه ؟ اگر جزء ما يملك نيست ، آيا به إداره برگردانده شود يا صرف خيرات و يا به بچّه‌هاى صغير داده شود ؟ خواهشمندم جوابش را قلمى فرمائيد ؟ ج - اگر به منظور كمك به ورثه داده مىشود و لو به داعى صرف در امور مذكوره ، از ورثه است .